Eindhoven Airport 5 maanden dicht in 2027
In 2027 moet Eindhoven Airport naar schatting vijf maanden dicht voor een volledige renovatie van de start- en landingsbaan. Wat al vaststaat is dat de werkzaamheden worden uitgevoerd in de periode van februari tot en met juni. In die vijf maanden kan er niet worden gevlogen.
De sluiting raakt naar schatting tegen de 3 miljoen reizigers en zo’n 17.000 vluchten. Binnenkort neemt het ministerie van Defensie een definitief besluit over de plannen. Het ministerie van Defensie is eigenaar van het tweede grootste vliegveld van Nederland en Eindhoven Airport is medegebruiker van de landingsbaan bij de Vliegbasis Eindhoven. Het Rijksvastgoedbedrijf is op zoek naar aannemers die de klus kunnen klaren.
Sluiting Eindhoven Airport
Eindhoven Airport vervoert jaarlijks bijna 7 miljoen passagiers, 10 procent van het vliegvervoer in Nederland. De impact van vijf maanden sluiting is daarom groot. Vaste maatschappijen op Eindhoven Airport zoals Transavia, Wizz Air en Ryanair zullen duizenden vliegbewegingen moeten verplaatsen. Naar schatting tegen de 3 miljoen reizigers moeten uitwijken naar andere luchthavens. Aangezien het onderhoud pas over drie jaar plaatsvindt, is er volgens de ANVR nog genoeg tijd om het uitwijken naar andere vliegvelden goed te regelen.
De werkzaamheden behelzen onder meer een volledige renovatie van het oppervlak van de start- en landingsbaan. Ook de afwatering, bekabeling en verlichting worden vernieuwd. Bovendien moet de baan zogeheten shoulders krijgen, die een soort veiligheidsbuffer vormen met de rest van het vliegveld. Daarnaast komt er een tweede taxibaan.
Vliegen bij dichte mist
Belangrijk is ook de vernieuwing van het Instrument Landing System (ILS), waarmee vliegtuigen naar de landingsbaan kunnen navigeren. Door dat systeem van een upgrade te voorzien, kunnen vliegtuigen straks ook in dichte mist landen. Nu is nog minimaal een zichtafstand van 550 meter vereist om te mogen landen. Defensie heeft nog enkele uitbreidingen op haar wensenlijstje. Zo wil zij een afreminstallatie voor jachtvliegtuigen zoals de F-35. Hierbij komt een kabel vanuit het wegdek omhoog, te vergelijken met die op een vliegdekschip.
Ook wordt de drie kilometer lange start- en landingsbaan verbreed met ‘shoulders’, een soort vluchtstroken. Tevens komt een tweede taxibaan -aan de oostzijde van de baan- in beeld. Dit komt de veiligheid op de luchthaven ten goede: toestellen hoeven dan niet langer meer de startbaan te kruisen voor hun vertrek of na de landing, zoals nu het geval is. Ook deze uitbreiding staat al langer op het wensenlijstje.