eindhoven-centrum-piazzakerst-eindhoven-4eindhoven-centrum-lichttorenkerst-eindhoven-1eindhoven-markt-terraskerst-eindhoven-3indhoven-strijp-s-klokgebouwkerst-eindhoven-2

Philips radio uit de jaren vijftig of urban legend?

Bezoek je Eindhoven met het openbaar vervoer? Vergeet dan niet om, bij het verlaten van het station aan de centrumzijde, eerst achterom te kijken. Je staat dan namelijk al voor je eerste monumentale gebouw, het stationsgebouw. Gebouwd in 1956, naar een ontwerp van architect Koen van der Gaast en sinds 1 januari 2008 een Rijksmonument.

Volgens een urban legend is dit gebouw ontworpen naar het model van een Philips radio uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Dat is echter onmogelijk, aangezien een soortgelijke radio in die tijd niet bestond. Pas in 1960 kwam Philips met de Box15U, waarvoor juist het stationsgebouw de inspiratie was. Dat het gebouw wel degelijk op een ouderwetse radio lijkt, door zijn vorm en de naastgelegen toren met zendmast, is waarschijnlijk een (mooi) toeval.

Eindhoven_Station_02.jpg

Architect Van der Gaast stond namelijk bekend om zijn functionalistische opvattingen en zijn uitgangspunt bij het ontwerp van het stationsgebouw van Eindhoven was dat het een opvallende verschijning moest zijn in de stedelijke ruimte, puur bedoeld als doorgang voor reizigers. Opvallend is het dus in ieder geval en daarmee een terechte bezienswaardigheid in Eindhoven.

Eindhoven_Station nacht

Verbouwing station
In 2013 is begonnen met een grootscheepse verbouwing van Station Eindhoven, omdat het te klein was geworden voor het groeiend aantal reizigers. Bovendien miste het een aantal belangrijke voorzieningen zoals liften en roltrappen. Na vijf jaar keihard werken is het vernieuwde station in Eindhoven in maart 2018 geopend. Naast de oude reizigerstunnel van 8 meter breed is een geheel nieuwe en veel bredere passage gebouwd waar reizigers op een comfortabele manier van en naar de perrons kunnen. Ook is er meer ruimte voor commerciële voorzieningen. Tegelijkertijd is in de oude tunnel en de stationshal juist het monumentale karakter versterkt door authentieke elementen weer terug te brengen, zoals de vloermozaïeken in de oude tunnel.

Station Eindhoven heeft nu een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage waardoor de stationscapaciteit is verdubbeld. De passage biedt alle voorzieningen voor reizigers met nieuwe trappen, roltrappen en liften naar alle perrons, en is de nieuwe, doorgaande route. Ook de stationshallen zijn aangepakt. De Noordhal heeft dezelfde look en feel als de nieuwe passage. De Zuidhal is in ere hersteld, zoals bedoeld door de architect in het originele ontwerp. In het voormalige restaurant aan de centrumzijde zit een StationsHuiskamer om prettig te wachten, te werken en elkaar te ontmoeten.

Oude tunnel
De oude tunnel is na de verbouwing geen doorgaande route meer, maar is gerenoveerd en is met doorgangen verbonden met de nieuwe passage. In deze tunnel zijn reconstructies van de drie originele vloermozaïeken van kunstenaar Jan Boon terug geplaatst en je ziet het 90 meter lange lichtkunstwerk 'Space' van Daan Roosegaarde.

Eindhoven Centraal
In 2020 veranderde de NS de naam van het station dat sindsdien Eindhoven Centraal heet. Het huidige station had twee voorgangers. Het eerste opende in 1866. Er was slechts een lijn naar Den Bosch en Tilburg. Drie jaar later kwam er een verbinding met Utrecht. In1916 werd het station verbouwd en bleef tot 1956 in gebruik. Het stond op de plaats waar nu een plantsoen is met het standbeeld van Anton Philips. Toen in de jaren 1950 werd besloten de sporen hoog te leggen om een einde te maken aan de verkeersstremmingen van de gelijkvloerse overweg, moest het station verplaats worden. Er werd een nieuw stationsgebouw gebouwd dat er nu nog steeds staat.

Volgend artikel: Philips Stadion thuishaven van PSV

Vorig artikel: Klokgebouw markant gebouw op Strijp S

Eindhoven_Station_Piet Mondriaan    

Hoogspoor Eindhoven

In 1953 werd het hoogspoor in Eindhoven feestelijk in gebruik genoemen. De tunnels onder het spoor maakten een eind aan de dagelijkse verkeersstremmingen. Veel Philips medewerkers die in Woensel en Noord-Eindhoven woonden en in de Philips-gebouwen aan de Emmasingel werkten, moesten lang wachten bij de neergelaten spoorwegbomen totdat de trein gepasseerd was.

Locatie

Reageer op dit artikel
Mail de redactie
Share dit artikel op Facebook!
Tweet dit artikel op Twitter!
Deel dit artikel!


Eindhoven gefilmd met een drone

Eindhoven vanuit een ander perspectief - gefilmd met een drone